José la Croix Overgangsconsulente en Natuurgeneeskundig therapeute

10-01-2021

Stemmingswisselingen


Stemming en emotie.

Menselijke gevoelens zijn rijk geschakeerd.
Categorie: Algemeen

Stemming en emotie.

Menselijke gevoelens zijn rijk geschakeerd. We kunnen ons o.a. vrolijk, verlegen, schuldig of eenzaam voelen. Dit gevoelsleven kleurt ons denken en handelen.

Een stemming is een bepaalde gemoedstoestand van een zekere duur, die niet betrekking heeft op een specifieke ervaring.  Een gevoel van opgewektheid tot neerslachtigheid.

Een emotie is een intens, overheersend gevoel van korte duur, dat te maken heeft met een specifieke ervaring. Een voorbeeld is het gevoel van blijdschap na het winnen van de lotto.

De mate waarin een persoon ’gevoelig’ is voor stemmingen en emoties kan gestoord zijn. Een overdreven gevoeligheid blijkt vooral uit sterke stemmingsschommelingen.

Door de overgang is er een storing in de hormoonhuishouding, juist in het gebied in de hersenen die onze emotionele reacties reguleert. Wanneer de vrouw daar gevoelig voor is, ontstaan buiten de wil om stemmingswisselingen. Welke heel heftig kunnen zijn. Sommige vrouwen hebben het gevoel dat ze iemand kunnen vermoorden.

Stemmingswisselingen zitten dus niet tussen de oren, maar hebben een lichamelijke oorzaak.

 

Adviezen:

Zorg voor voldoende ontspanning .Ga veel bewegen, bv. lopen of fietsen. Het liefst in de buitenlucht. Flink bewegen stimuleert de productie van endorfine, en dit gelukshormoon gaat depressieve gevoelens tegen.

Doe een ding tegelijk. Accepteer dat je geen tien dingen tegelijk kunt doen. Die tijd is echt geweest wanneer je oestrogeen daalt. Probeer je dat toch te doen, dan maakt het je ongelukkig, opgejaagd en nerveus.

Geniet van seks. Hierbij komt oxytocine vrij, daarna voel je je een lange tijd vrolijk, sterk en daadkrachtig.

Zorg dat je bloedsuiker in evenwicht blijft. Wanneer je te laag in je bloedsuiker zit, wordt je verdrietig of juist agressief. Eet meerdere keren verdeeld over de dag kleinere beetjes. Sla daarbij het ontbijt niet over en neem voor het slapen ook nog een klein hapje.

Eet voedingsmiddelen met tryptofaan. Wanneer de oestrogeenspiegel zakt, zakt vaak ook je serotoninespiegel .Serotonine is het geluks- en slaaphormoon. Zit je te laag in je serotonine dan kun je je hopeloos voelen en slecht slapen. Zorg daarom dat je voeding binnenkrijgt die het aminozuur tryptofaan bevat. Tryptofaan is een voorloper van serotonine. Er zit veel tryptofaan pompoenpitten, linzen, bananen, dadels, huttenkäse, biogarde, kwark, eieren, granen, zilvervliesrijst, sesamzaad, zonnebloempitten en noten. Echter van belang is dat tryptofaan pas goed wordt opgenomen als er iets van zoetigheid bij gegeven wordt.

Bijvoorbeeld kwark met banaan.

Slik een multivitaminen met selenium, dit heeft een stemmingsverhogend effect.